Gyr, Ueli. Neue Kühe, neue Weiden. Kuhverkultung zwischen Nationaltherapie, Stadtevent und virtueller Viehwirtschaft. In: Zeitschrift Volkskunde: 99:1 (2003) 29-49
Opkomst en gebruik van (nieuwe) koeien (kunstmatige dieren) die populair zijn geworden in kunst en reclame, en voorkomen op veel produkten. Het Zwitserse voorbeeld toont dat de fascinatie en het gebruik van de koe onderdeel is van een algemeen proces van symbolische Alpinisering dat afkomstig is uit de steden. Een koeparade in Zürich (1998) legde de basis voor een internationale parade van koeparades in steden en op internet. In Zwitserland beantwoordt de koecultus aan nationale regulering van crisis en identiteit, internationaal vertegenwoordigt het een soort evenement tussen kunst en stedelijke identiteit
signatuur
Z 095
koe | |
symboliek | |
evenement | |
feest | |
nationalisme | |
folklorisering |
auteur
Gyr, Ueli
© 2008 KNAW/Meertens Instituut